Skolehage

blomster

Våren 2017 ble de første pallekarmene satt opp på en gressplen i skolegården. Elever gravde ned noen poteter og sådde noen frø. På kort tid har hagen vår vokst! Med støtte fra Bymiljøetaten, Den naturlige skolesekken og bydel Stovner har skolen nå mange dyrkekasser og bed, automatisert solcelledrevet vanningssystem, innendørs dyrkerom, bigård med honningproduksjon og et stort drivhus.

Den lokale organisasjonen Lif Laga har etablert en stor eplehage, Kunnskapshagen, på skolens tomt. Dette skal bli en møteplass hvor unge og gamle kan møtes og lære av hverandre mellom hagens 140 epletrær.

Gjennom observasjoner og opplevelser i skolehagen lærer våre elever om hvordan fellesfag, yrkesfag og samfunn henger sammen. Vi ønsker å gi ungdom nærhet til og kunnskap om naturen slik at de bedre kan forstå hva bærekraftig utvikling handler om, knytte kunnskapen til eget liv, eget forbruk og fremtidens arbeidsplasser. Bærekraftig utvikling er et av tre kjerneelement i nye læreplaner og svært relevant i de fleste fellesfag og yrkesfag. Fra høsten 2022 tilbyr vi naturbruk som studietilbud - tett tilknyttet skolehagen.

Er du nysgjerrig på det vi driver med - ta gjerne kontakt.