Anleggsgartner Vg2

Stovner vgs anleggsgartner

Anleggsgartnerfaget omhandler bygging, drift og vedlikehold av hager, parker, friområder og idrettsanlegg.  Som anleggsgartner må du like å jobbe ute. Du vil få en god forståelse av hvordan vegetasjon og materialer er viktige, både estetisk og funksjonelt. Yrket er svært relevant i møte med de klimaendringene vi står ovenfor, og Oslo trenger anleggsgartnere i møte med en grønn og bærekraftig byutvikling. Vi har anleggsgartnerhall og bruker Øvre Fossum Gård som læringsarena. I perioder er elever utplassert i bedrifter i Oslo.

10 større firmaer i anleggsgartnernæringen har skrevet kontrakt med skolen, slik at det garanteres læreplass til alle elever som fullfører og består Vg2 anleggsgartner på Stovner. Har du fullført og bestått Vg1 Bygg- og anleggsteknikk eller Vg1 Naturbruk kan du søke Vg2 Anleggsgartner hos oss.

Video fra vårt verksted

Eksamen og karakterer

Du kan bli trukket til eksamen i norsk (skriftlig eller muntlig) eller samfunnskunnskap (muntlig).

Du skal ha tverrfaglig eksamen, men du må ha bestått alle programfag og YFF for å få beholde karakteren på tverrfaglig eksamen.

Fagene dine dette året:

• norsk (fellesfag)
  • samfunnskunnskap (fellesfag)
  • kroppsøving (fellesfag)
  • anleggsgartnerarbeid (programfag)
  • rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid (programfag)
  • yrkesfaglig fordypning (YFF)

Alle fag er avsluttende og du må bestå dem for å få fagbrev og/eller vitnemål etter påbygging til generell studiekompetanse.

smakebitkurs