Hjernevennlig skole

Stovner vgs brainbreak

Mange ungdom trenger hjelp til å komme inn i sitt "læringsvindu". Det er rett og slett for mye å tenke på ellers - kanskje hjemme, på sosiale medier, i vennegjengen eller andre ting. Da kan det være vanskelig å konsentrere seg skikkelig om det læreren sier. Det kan også være vanskelig å gjøre som læreren gir beskjed om. Det er sånn hjernen fungerer!

På Stovner vgs kurses lærerne i hvordan hjernen er delt inn i tre hoveddeler, og hvilke deler som aktiveres i ulike situasjoner. Elever som har mye å tenke på kan trenge hjelp til å fokusere i klasserommet. Mange synes det er nyttig med små avbrekk for å klarne tankene. Derfor bruker noen lærere 'brainbreaks'; små pauser midt i undervisningen. Elever som ønsker det kan bruke 'dingser', små ting de kan fikle med for å roe konsentrasjonen. Andre elever liker godt å pakke seg inn i pledd.

Ønsker du som elev å bruke noe av dette snakk med læreren din.