Øvre Fossum Gård

Øvre Fossum Gård eies av Kulturetaten og har i mange år stått ubrukt. Nå skal vi gjennoppstarte aktiviteter på gården! Våre yrkesfag skal bruke dette som læringsarena. Skolen har bruksrett på gården dagtid alle hverdager. Når våningshuset er helt ferdig renovert skal gården benyttes til utleie for bydel Stovner utenom skoletid.

Våningshuset: Det hvite hovedhusethuset har et kjøkken, toalett, store oppholdsrom og en kjeller. Flere rom skal pusses opp og skolens byggfagslinjer vil være med på innvendig oppussing og nødvendig oppgraderinger. Oppholdsrommene vil brukes som undervisningsrom for mindre grupper.

Stabburet: Det gule stabburdet har to innganger og består av to etasjer. På baksiden av stabburet er skolens bigård. Stabburet er pusset opp innvendig og egner seg som kaldtlager.

Drengestua: Det oransje bygget er nyrenovert og består av et lite kjøkken, toalett og et oppholdsrom hvor små grupper kan møtes, samt et vognskjul for oppbevaring av utstyr. Skolen samarbeider med den lokale organisasjonen LifLaga om bruk av dette bygget.

Hagen og gårdstunet: Grøntområdene rundt gården består av plen, trær og busker som skjøttes av våre yrkesfagslinjer. Skolen har en større parsell for dyrking. På gårdstunet er det benker og grillfasiliteter og tunet egner seg godt til arrangementer og markeder.

Bilder fra gården

Stabburet