Politikk, individ og samfunn

usagt

Sosiologi og sosialantropologi (2SOSA)

Sosiologi og sosialantropologi er faget for deg som er nysgjerrig på samfunnet du lever i. Faget tar opp temaer som sosialisering, masse-medier, kriminalitet, kultur, arbeid og fordeling av goder. I faget jobber vi med aktuelle problemstillinger som blant annet tvangsekte-skap, lønnsforskjeller, rasisme og forbrytelse og straff. Det er et fag hvor du får prøve deg som samfunnsforsker og gjennomføre undersøkelser.

• Vi leser om og diskuterer aktuelle saker som kan knyttes til faget
  • Vi drøfter ulike synspunkter på aktuelle samfunnsspørsmål
  • Vi drar på ekskursjoner, som for eksempel “byvandring”
  • Vi jobber med flere prosjekter og gjennomfører undersøkelser

Viktige egenskaper: Du er samfunnsengasjert og nysgjerrig.

• Jobb i offentlig virksomhet
  • Arbeid i frivillige organisasjoner eller
  • politiske partier
  • Undervisning
  • Journalist
  • Bistandsarbeider
  • Internasjonalt arbeid
  • Samfunnsforsker

Eksamensform: Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen

Samfunnsgeografi (SAM3053)

Faget ser nærmere på befolkningsmessige/demografiske og økonomiske forhold i samfunnet på ulike nivå, fra det lokale til det globale. Det jobbes med aktuelle problemstillinger knyttet til befolkning, bosetting, byutvikling, ressurstilgang og miljøutfordringer. Faget har et særlig fokus på utviklings- og fattigdomsproblematikk, og hvilke utfordringer mennesker står overfor i ulike deler av verden når det gjelder koblingen mellom ressurser og levekår. Her er en liten video om hva faget handler om, faget kan studeres videre på universitetsnivå.

Primært årstrinn: VG2 og VG3

• Forelesning
  • Gruppe/parsamarbeid
  • Feltarbeid
  • Analyse av statistikk/data
  • Geografiske informasjonssystemer (GIS)
  • Prosjekter

Viktige egenskaper: Du likte geografifaget på Vg1. Du er samfunnsengasjert, nysgjerring og opptatt av fremtidens samfunnsutvikling.

Yrkesmuligheter:

• Samfunnsplanlegger
  • Bistandsarbeider
  • Lærer
  • Samfunnsforsker
  • Byplanlegger
  • Arbeid i organisasjoner som røde kors, flyktninghjelpen etc.

Eksamensform: Eleven kan trekkes ut til muntlig eksamen

Sosialkunnskap (2SOS)

Sosialkunnskap tar for seg hvordan vi utvikler oss til å bli sosiale individer som deltar i det sosiale samspillet både på individ- og makronivå, hvordan forskjellige subkulturer oppstår, hvorfor og hvordan velferdsstaten fungerer og hvordan vi gjennom samfunnsvitenskapelig metode finner svar på disse spørsmålene. Andre viktige temaer er sosiale problemer og menneske-rettigheter.

• Vi leser om og diskuterer aktuelle saker som kan knyttes til faget
  • Vi drøfter ulike synspunkter på aktuelle samfunnsspørsmål
  • Vi gjennomfører ekskursjoner til aktuelle institusjoner for å knytte faget til arbeidslivet
  • Eksterne foredragsholdere
  • Vi jobber med to store prosjekter; ett muntlig etter et definert tema og en metodisk forskningsoppgave

Viktige egenskaper: Som sosiologi og sosialantropologi, men i tillegg være i stand til å tilegne seg teoretisk stoff.

Yrkesmuligheter: Som sosiologi og sosialantropologi

Eksamensform: Eleven kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen