Studiespesialisering Vg2 og Vg3

studiespesialisering

Har du lyst å bli advokat, jurist, psykolog, sykepleier, radiograf, siviløkonom, leder, eiendomsmegler, journalist, lærer, drive egen bedrift eller med salg og markedsføring, eller kanskje noe helt annet som krever høyere utdanning? Eller kanskje du ikke vet hva du vil studere ennå? Da er språk, samfunnsfag og økonomi riktig programområde for deg. Vitnemål med SSØ-fag gir deg tilgang til de aller fleste studier, så du trenger ikke vite nå hva du vil studere - det er helt greit!

Er du kjempeflink i matematikk og naturfag og har lyst til å bli lege, arkitekt eller sivilingeniør? Er du interessert i å oppdage fenomener du ikke visste eksisterte? Har du lyst til å utfordre nysgjerrigheten og utforskertrangen i deg? Da passer kanskje realfagene for deg.

Uansett om du tar programfag innen realfag eller språk-, økonomi og samfunnsfag, blir det hvert år arrangert studietur til Berlin på Vg3.

Les mer om programfagene vi tilbyr her på nettsiden vår under "Fagtilbud".

Viktig for nye elever ved Stovner vgs

Hvis du ikke gikk på Stovner vgs da du valgte fag vet vi ikke hvilke programfag, matematikk (Vg2) og fremmedspråk du ønsker. Det lønner seg å sende mail til skolen før skolestart (helst en uke før) og forklare hvilke fag du ønsker. Hvis du venter til etter skolestart, kan det være du oppdager at faggrupper er fulle eller at vi ikke har fag du forventer.

Om fag og eksamen

Følgende fag får du standpunktkarakter i og du kommer opp i eksamen i ett fag på Vg2:

• Annet fremmedspråk nivå I og nivå II
  • Matematikk
  • Programfag

Følgende fag får du terminkarakter i (de fortsetter på Vg3):

• Annet fremmedspråk nivå I+II
  • Kroppsøving
  • Norsk
  • Historie

NB! Disse fagene teller like mye som de øverste ved inntak til Vg3. Karakterene 1 og IV i disse fagene kan føre til at du må gå Vg2 på nytt eller at du ikke kommer inn på programområdet/skole du ønsker på vg3, i tillegg til at du kanskje kan for lite i fagene til å klare dem på Vg3.

Informasjon om programfagene finner du her på hjemmesiden vår, under "Fagtilbud"

Eksamen og karakterer på studiespesialiserende, Vg3

Alle skal opp i norsk skriftlig eksamen på Vg3.

I tillegg skal alle trekkes i tre fag. Hovedregelen er at du trekkes i to skriftlige og en muntlig.

Se mer under eksamen, eksamenskarakterer, vitnemål og karakterer